TruckStop Radio

    zaterdag 18 februari 2023

    American Truck Simulator: 1.47 - Wereldomgevingsgeluiden

    Vorig jaar reisde een klein team van SCS Software naar de U.S.A. Misschien kan je jezelf dat nog herinneren? Echter stonden niet alleen het bezoeken van expo's en het onderzoeken van bepaalde regio's op de agenda. Enkele leden van ons geluidsteam gingen ook mee op die trip en namen enkele nieuwe omgevingsgeluiden op voor American Truck Simulator. Vandaag willen we een tipje van de sluier lichten op enkele van de nieuwe geluiden die jullie mogen verwachten met update 1.47!


    We hebben reeds getracht de geluiden binnen onze truck sims meer meeslepend te maken, maar met deze update willen we nog een stapje verder gaan. We willen namelijk een technologie binnen FMOD, genaamd geluidsverstrooien, implementeren in onze virtuele omgeving. Maar wat betekent dit nu voor de spelers? Dit betekent dat er, bovenop de 5.1 geluidslaag die reeds een basis aan omgevingsgeluiden afspeelt in een lus en vanop een bepaalde plaats, er een vareïteit aan nieuwe gluidseffecten komt die geluiden zal laten horen vanaf verschillende locaties en afstanden. Je bevindt je op een truckstop ergens op een afgelegen plek in Texas en je hoort de krekels, maar nu zal je hun geluid naar je toehoren komen vanop verschillende locaties en verschillende afstanden. Sommige krekels zullen dus beduidend dichterbij te horen zijn, dan andere!

    Deze verandering is niet alleen van toepassing op de natuur, maar ook de steden. Wanneer het bijvoorbeeld gaat om het geluid van het verkeer op de snelweg in de achtergrond of een politie sirene kortbij, zal je merken dat deze geluiden niet alleen op gebied van intensiteit en locatie zullen verschillen, maar ook beïnvloed zullen worden door jouw situatie, zoals bijvoorbeeld geparkeerd staan of aan het rijden en dan zal ook de snelheid waarmee je aan het rijden bent, een invloed hebben, wat men het dopplereffect noemt. De geluiden zullen ook variëren volgens de dag- en nachtcyclus. 

    Dit nieuwe geluidssysteem zal ervoor zorgen dat spelers steeds andere geluiden zullen horen terwijl ze door de omgeving reizen. Honderden van deze (geluids-)locaties zullen met deze update reeds worden geïmplementeerd. De variëteit aan nieuwe geluiden zou dus normaal gesproken goed moeten opvallen.

    Nog een andere verandering dat we willen introduceren, is een richting filter voor vrachtwagens. Dat wil zeggen dat we, waar mogelijk, een sound engine egalisatie in het geluidssysteem hebben aangebracht, dat zal werken op basis van jouw camera uitzicht. Bijvoorbeeld zal je een ander geluid horen van de motor, wanneer je de camera achter de vrachtwagen hebt (volgcamera). Dit effect is het meest duidelijk te horen wanneer je een vrachtwagen ziet en hoort voorbij komen, terwijl de camera stationair blijft. 

    We zijn heel verheugd om deze nieuwigheden aan het spel toe te voegen. Hou er zeker rekening mee dat dit pas de allereerste implementatie is van deze systemen. Op de agenda voor dit jaar staan er nog vele geluidsopnames op de planning en we kijken er al naar uit om deze allemaal met jullie te kunnen delen.

    Tot dan, kan je uitkijken naar nog meer nieuws over nieuwe geluiden of geluidssystemen en zijn we heel benieuwd naar wat jullie ervan vinden.

    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten