TruckStop Radio

    maandag 11 maart 2024

    Onder De Motorkap: Kerst Winterland Evenement

    In december lanceerden we het Kerst Winterland evenement voor Euro Truck Simulator 2 en American Truck Simulator. Dit bleek een van onze grootste en meest succesvolle World of Trucks evenementen te zijn, waarbij chauffeurs meer dan 2.600.000 leveringen voltooiden. Onlangs spraken we met enkele van de ontwikkelaars die verantwoordelijk waren voor het creëren van het evenement om je een andere "Onder de Motorkap" blog te brengen.


    Aangezien dit project tientallen mensen omvatte, konden we niet met iedereen spreken, dus hebben we een paar van hen uit verschillende afdelingen geselecteerd om je inzicht te geven in hun werk aan het magische Kerst Winterland! Laten we eens kijken hoe we dit spannende evenement hebben samengesteld.

    Gavin

    "Het was het grootste World of Trucks evenement dat we ooit hebben geproduceerd, onvergelijkbaar met alles wat we eerder hebben geprobeerd. We wilden iets boeienders en visueel aantrekkelijkers dan eerdere kerstevenementen, maar het uiteindelijke resultaat was veel groter dan wat we aanvankelijk bespraken," zegt Gavin, onze gamedesigner.

    De discussies over het kerstevenement vonden voor het eerst plaats in november 2022, meer dan een jaar voor de release. "Het oorspronkelijke idee dat we voor dit project hadden, was om een winterse en magische opslagplaats te creëren, indrukwekkend qua uiterlijk, met een omgeving die aantrekkelijk genoeg was dat je er gedurende het evenement naar terug zou willen komen, met drie portal-ingangen die verschillende routes bieden om de opslagplaats te bereiken," deelt Gavin met ons.

    Een evenement van deze omvang vereiste de medewerking van iedereen om het op tijd te maken, zodat we het Winterland in perfecte staat aan onze gemeenschap konden leveren. "Veel mensen waren erbij betrokken! Er waren zestig mensen in het evenementenkanaal op ons interne communicatieplatform. Over het algemeen deed het evenement een beroep op veel disciplines; gameplay en evenementontwerp, productie, kaartontwerp, assetontwerp en onderzoek, voertuigen, technische kunst, programmering, audio-ontwerp, 2D grafisch ontwerp, kwaliteitsborging en marketing. Het was het ongelooflijke werk van alle teams dat dit evenement mogelijk maakte," vertelt Gavin ons.


    Lucie, onze producer, beheerde de kaart en assetproductie van het Kerst Winterland, wat vereiste dat ze de communicatie vergemakkelijkte en alle teams hielp bij het identificeren en oplossen van problemen. Haar eerdere ervaring als kaartontwerper was van grote hulp bij dit proces.

    Lucie

    "Het was mijn eerste project en het was niet bepaald klein. Uitdagingen werden bijna elke dag gevonden, van onopgeloste bugs tot verloren assets en kaartkapingen. Het hele jaar door fungeerde ik als een soort organisatorische lijm die mensen verbond en de productie vooruit duwde, en deed ik alles wat ik kon om ervoor te zorgen dat we het uiteindelijk voor elkaar kregen en onze gemeenschap verrasten. Ik ben zo blij dat we het samen hebben gedaan en het was een grote eer om met iedereen samen te werken," reflecteert Lucie op haar werk aan dit project.


    De magische besneeuwde Kerst Winterland kaart werd gemaakt door onze kaartontwerper Milan, die ons door het proces leidt: "De kaart werd in verschillende stappen gemaakt en het was een beetje anders dan normaal. We moesten een hoek vinden die de realiteit van het vrachtwagenrijden had, terwijl we het feestelijke en enigszins sprookjesachtige gevoel van het Winterland opriepen. Uiteindelijk kozen we voor een wereld die leek op oude kerstkaarten. We hebben ook de grootte en inhoud van de kaart aangepakt, het resultaat werd bepaald door de tijdslimiet die we hadden. Ook hierdoor werd de kaartcreatie gedaan door het zware gebruik van tijdelijke oplossingen en alternatieve oplossingen, wat de laatste testfase een beetje opdreef en leidde tot wat hectisch werk aan het einde van het project. Maar verder was het leuk, dankzij het enthousiasme van iedereen die erbij betrokken was."

    "Misschien was het meest ingewikkelde deel van het hele project het feit dat de kaart en de assets moesten werken voor zowel ETS2 als ATS en omdat dit de eerste keer was dat we zoiets deden, was het niet zonder problemen. Maar we hebben het gehaald," zegt Milan.


    Wat elke kaart tot leven brengt, zijn de assets zoals huizen of auto's en de omgeving. In Winterland moesten we ze voor het eerst bedekken met een laag sneeuw, wat behoorlijk uitdagend was zoals Anna ons vertelde.

    Anna

    "Ik heb procedurale generators gebruikt om de meeste assets op de kaart te versieren en te bedekken met sneeuw. De grootste uitdaging was om een balans te vinden tussen mooie visuals en prestaties. Door de geometrie van de sneeuw was het polygoonaantal van het 3D-model aanzienlijk hoger dan onze gebruikelijke standaard. We hadden ongeveer tweehonderd van dergelijke modellen in Winterland, dus er was een beetje een risico. Spelers konden officieel voor het eerst sneeuw zien, daarom was iedereen in ons team enthousiast om het beste kerstcadeau aan onze beste gemeenschap te geven," zegt Anna, onze kunstenaar.


    Het eerste deel van het werk aan de assets werd gedaan door ons onderzoeksteam dat referentiemateriaal verzamelde als richtlijn en inspiratie voor onze asset-makers.

    Mary

    "Dit evenement was op vele manieren bijzonder voor ATS & ETS2, het was belangrijk om alle mogelijke referenties en inspiratie te verzamelen die zouden helpen bij het proces van het maken van de kerstkaart. Een deel van dat werk was ook het ontwerpen van kerstopslagplaatsen, inclusief hun merken. We zorgden ervoor dat ze warm, gastvrij en in de juiste geest voor het evenement waren. Dat was het leuke gedeelte voor ons," zegt Mary, onze onderzoeker.


    We kwamen niet alleen met een nieuwe kaart, maar we maakten ook specifieke trailer- en vrachtwagenlakken voor dit evenement, wat moeilijker bleek dan men zou denken. Tomáš, onze grafisch ontwerper verantwoordelijk voor de lakken, vertelde ons er meer over.

    Tomáš

    "Het hoofddoel was om 5 trailers te bedenken, elk een specifieke Winterland depot vertegenwoordigend. Het omgaan met de lak was ingewikkeld, omdat het compatibel moest zijn met zowel Europese als Amerikaanse trailers, die verschillen in grootte. Uiteindelijk hebben we een identiek frame gemaakt dat hetzelfde was voor alle trailers, maar alleen de binnenkant van het frame werd veranderd."

    "De volgende stap was om een lak te bedenken voor de vrachtwagen die bij alle trailers paste. Net als bij de trailers hebben we één lak gemaakt voor de cabine die compatibel was met zowel ETS2 als ATS. Ondanks de aanvankelijke zenuwen, waardeerde ik uiteindelijk dat het team me deze taak gaf en kon ik deel uitmaken van mijn eerste grote project waardoor ik wat nieuwe vaardigheden kon ontwikkelen. Ik wil iedereen bedanken die heeft bijgedragen aan het succes van dit project," zegt Tomáš.



    De afdeling Karakter Assets had veel werk op hun bord. Ze moesten volledig nieuwe personages ontwikkelen voor de Winterland kaart en nieuwe animaties voor hen maken. De meest memorabele waren waarschijnlijk de ijsschaatsers op de bevroren vijver.

    Rado

    "Voor het evenement hebben we een uitgebreide lijst van nieuwe personages en hun animaties gemaakt in winterkleding met een voldoende aantal varianten - 16 vrouwen en 8 mannen met 10 versies van elk personage. Naast menselijke personages werden er ook een groep rendieren en een animatie van het slingermechanisme van een stoomlocomotief gemaakt voor dit evenement. Een andere taak waaraan we hebben deelgenomen, was de aanpassing en creatie van nieuwe deeltjesemitters zoals sneeuw die uit de wielen van de vrachtwagen en trailer kwam en verschillende soorten rook uit schoorstenen en de locomotief," zegt Rado, onze leidinggevende van Karakter Assets.


    Een andere taak die het team moest aanpakken, was het ontwerp en de implementatie van de portal technologie. "Vroeg in het project besloten we dat elke gegenereerde Kerstevent taak een behoorlijke selectie van portalen in de buurt moest hebben. We wilden ook geen portalen plaatsen bij servicepunten of garages; die zouden niet magisch genoeg aanvoelen. Uiteindelijk besloten we om parkeerplaatsen buiten steden te gebruiken," zegt Sipak, onze programmeur.

    "Dit was een uitdagende taak omdat parkeerplaatsen niet waren ontworpen om de spawn van voertuigen te ondersteunen nadat spelers daarheen waren geteleporteerd. We hebben een set algoritmen ontwikkeld die automatisch beslissen welke parkeerplaatsen geschikt zijn voor portalen, veilige plekken vinden waar het voertuig van de speler naartoe teleporteert, en beslissen welke portalen te gebruiken zodat het noch te ver van, noch te dicht bij de bestemming is en ook aan de juiste kant van de snelweg. We moesten de servers ook leren over de portalen om ze in staat te stellen de evenementtaken te genereren, en om de UI van het spel op veel plaatsen bij te werken om taken correct te ondersteunen waarbij de speler, niet de GPS, het pad kiest," deelt Sipak met ons.


    Om zoveel mogelijk realisme toe te voegen, moesten we ook de fysica van het rijden van de vrachtwagen op sneeuw en ijs aanpassen, waarover onze programmeur Max ons vertelde.

    Max

    "Het maken van ondersteuning voor sneeuw, besneeuwde wegen en ijsfysica simulatie was inderdaad leuk. Omdat we een elektronisch stabiliteitsprotocol met nauwkeurigere simulatie en verfijnd fysiek gedrag in de vorige update hebben geïntroduceerd, konden we dat nog verder benutten. De rest was slechts een kwestie van het fijn afstemmen van de ABS, ASR en automatische versnellingsbakschakelcondities om aan te sluiten bij de nieuwe terreinen en fysieke materialen. Nu hebben we nog een bron van vrachtwagenplezier, vooral als je al die assistenten uitschakelt," vertelde Max ons.


    En we mogen niet vergeten die mooie cabine accessoires die je ontving als je het evenement succesvol voltooide! Die schattige kerstthema versieringen werden gemaakt door onze grafisch ontwerper, Wolfka.

    Wolfka

    "Dit jaar, dankzij een compleet nieuwe kaart voor het Kerst evenement, was de aanpak van het bedenken van accessoires een beetje anders dan in voorgaande jaren. In het verleden was het overkoepelende thema van het evenement meer een issue, maar dit jaar was het noodzakelijk om de interieurdecoraties te verbinden met de individuele depots waar de spelers naartoe zouden gaan, terwijl ze nog steeds verbonden bleven met Kerstmis en het evenementsthema. De grootste uitdaging bij het maken van de kerstspeelgoed was om ze in korte tijd te maken zodat ze presenteerbaar waren en de kerstsfeer uitstraalden, wat naar mijn mening succesvol was en resulteerde in een prachtige collectie die de klassieke kerstkleuren combineert. Heeft iemand enig idee waar je precies zo'n trui kunt krijgen als degene die ik heb gemaakt? Ik zou hem graag dragen met Kerstmis," zegt Wolfka over haar werk aan het project.


    Natuurlijk moeten we voordat we nieuwe inhoud vrijgeven, deze grondig testen om ervoor te zorgen dat onze #BestCommunityEver ervan kan genieten zonder problemen onderweg en dit evenement was geen uitzondering.

    Petr

    "Het testen van het kerstevenement was een fascinerende en uitdagende ervaring. Bij QA waren we ons ervan bewust dat dit grote evenement de grootst mogelijke zorg vereiste omdat het een kerstcadeau was voor onze gemeenschap. Ik was enthousiast over het feit dat er eindelijk sneeuw in het spel zat, en ik keek er naar uit om de reactie van de spelers te zien wanneer ze het zagen. Het was erg interessant om het gedrag van de vrachtwagen op de sneeuw aan te passen. Onze programmeurs deden geweldig werk door een voldoende simulatie te behouden zonder het plezier van het truckbesturen te beïnvloeden. Slalommen op een bevroren meer laat veel mooie herinneringen achter, vooral wanneer er plotseling een vliegende boom naast je verschijnt of je onder de wegdek in een eindeloze afgrond duikt," zegt Petr, onze senior tester.


    We hadden ook een prachtige ouderwetse stoomlocomotief die rondreed op de kaart, wat het een meer sprookjesachtig gevoel gaf. Onze grafisch ontwerper Dino vertelt ons over het ontwerpen van deze locomotief. "Een van de dingen waarvan ik niet had verwacht dat ik eraan zou werken in onze spellen was een stoomlocomotief. Ik had er geen enkele kennis van voordat ik aan deze taak begon, dus het onderzoeken van de componenten was erg leuk. En aangezien het een AI-voertuig zou moeten zijn, betekent dit dat het geanimeerd zal zijn, dus alle logische bewegende delen moeten er zijn. Het textureren was ook erg leuk, en het werd allemaal zeer goed gecoördineerd door Lucie, de producer. Ze gaf snel feedback die hielp om de kerstsfeer van de oude locomotief en wagons te bereiken," zegt Dino.


    Met een project van deze omvang moesten de teams veel uitdagingen overwinnen. "Vooral het begrijpen en eens worden over de artistieke visie als team; er waren veel uitdagingen bij het overbrengen en itereren van de creatieve visie met alle belangrijke belanghebbenden. Het voorspellen van inspanningen en planning waren moeilijk, vanwege de onzekerheden rond de nieuwe kaartlaadtechnologie en de portalen," zegt Gavin.

    "Testen vormde nog een aanzienlijke hindernis, vanwege nieuwe gameplay-mechanismen, vooral met betrekking tot de impact op konvooien in multiplayer. De logistiek en resourcebeheer waren ook gecompliceerd vanwege andere concurrerende hoge prioriteitsprojecten. Bovendien vormden het fijnafstemmen van assets en het verfijnen van de omgeving hun eigen set obstakels, vanwege de nuances van de kerst evenementen lore en de informatie die we aan de speler wilden overbrengen," voegt Gavin toe.

    Hoewel er een paar last-minute zorgen en uitdagingen waren, hebben we ze gelukkig opgelost en het evenement op tijd uitgebracht. "Toen we eindelijk zagen hoe het evenement zou zijn, toen het samenviel en werd beoordeeld en getest, zette het de teams aan om zich te committeren aan het laatste niveau van afwerking om de kaart en het evenement echt te laten schitteren. En typisch, is het die laatste tien procent van afwerking die de grootste inspanning vereist. We zagen gewoon dat het evenement zo goed was, we moesten het voor de spelers en voor onszelf spijkeren, aangezien we er al zo lang aan werkten," concludeert Gavin.


    Dit is zeker niet de laatste keer dat je het magische Kerst Winterland zult zien. We zijn al in gesprek en ontwerpbijeenkomsten aan het houden over hoe we het hele concept en de technologie voor toekomstige evenementen kunnen verbeteren, dus blijf op de hoogte daarvan! Vergeet niet om ons te volgen op onze sociale media (X/Twitter, Instagram, Facebook, TikTok) zodat je geen nieuws mist over onze aankomende evenementen. Tot dan, we zien je op de weg!

    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten